wtorek, 24 marca 2020

Witam, kolejny dzień przed nami.
Zapraszam do zadań :)

Dziś:
 – wypowiesz się na temat wysłuchanego tekstu
 – wykonasz ćwiczenia wymagające czytania ze zrozumieniem
 – poćwiczysz określanie rodzaju rzeczowników
 – utrwalisz znajomość alfabetu


Edukacja polonistyczna


1.  Poproś rodzica o przeczytanie tekstu

Iza Kopp-Żeligowska
                                                              Moda w ogrodzie
 W życiu myszki Amelii wszystko się zmieniło. A stało się tak, kiedy do domu, w którym mieszkała, wprowadzili się nowi właściciele. Była jeszcze wtedy zima, która kojarzyła jej się ze spokojem. Na dworze leżał śnieg… Aż tu nagle, pewnego dnia, z piwnicy, w której mieszkała Amelia, zniknęły półki pełne przetworów. Na ich miejsce pojawiły się kartony, puszki z farbą, pędzle i narzędzia. Ludzie, którzy się wprowadzili, rozmawiali najczęściej o remoncie i nowych meblach. Słychać było też dużo śmiechu dzieci, pukanie, stukanie i wiercenie. Cała zima minęła w hałasie i wielkim poruszeniu, które kojarzyło się Amelii ze wszystkim, co nowe. W końcu zatęskniła za ciepłym marcowym słońcem. Postanowiła odgrzebać swoje wyjście do ogrodu, zaczerpnąć świeżego powietrza i poprzechadzać się po starych ścieżkach. Gdy wyszła na dwór, poczuła jak zawsze na wiosnę delikatny, ciepły powiew pachnący rozmarzniętą ziemią i wschodzącą trawą. Usłyszała śpiew ptaków, a przy wyjściu z domu zauważyła wychylające się śmiało zza progu pierwiosnki… Zmiany, które zastała w ogrodzie, bardzo ją zaskoczyły. Rabata z roślinami cebulowymi i miejsce, gdzie rosły wrzośce, były co prawda tam gdzie do tej pory, zalane pięknymi kolorami. Żonkile prezentowały się słonecznie, a tulipany wychodzące w kępkach po kilka – w różnych odcieniach czerwieni. Wrzośce kwitły blado i ciemnoróżowo. Zniknęło jednak miejsce, w którym rosła jesienią kapusta, pękate pomarańczowe dynie i sterczące kępki natki pietruszki. Większość działki była rozkopana, wyrównana i błyszczała ciemnym brązem wilgotnej ziemi. – Cześć! – rzucił znajomy głos zza miarowego bzyczenia skrzydeł. To biedronka Ela. Och, jak miło zrobiło się Amelii. Poczuła, że może w końcu ktoś wytłumaczy jej, o co tu chodzi i skąd te zmiany. – Witaj – odpowiedziała Amelia. – Jak miło cię widzieć. Teraz dopiero zauważyła, że wokoło fruwały też inne owady. Były tam pierwsze rusałki i bielinek kapustnik, który przysiadł na delikatnej sasance. – Ale zamieszanie – kontynuowała myszka. – Wiesz, co tu się dzieje? – spytała. – Och, tak – skinęła głową biedronka, siadając obok niej. – Tutaj będzie nowy trawnik. Tam dalej – nowy ogródek warzywny – opowiadała jednym tchem Ela. – Obok plac zabaw dla dzieci, o tam, pod naszą starą lipą. A przy wierzbach stanie altana z winoroślą i kwitnącymi pnączami – skończyła i spojrzała na Amelię wyczekująco. – Będzie pięknie – powiedziała Ela jakby za myszkę. – Taki powiew świeżości był już dawno potrzebny w naszym ogrodzie. Nowi właściciele, nowe pomysły – stwierdziła i zaczęła zbierać się do lotu. – A poza tym zadbany ogród jest zawsze w modzie. – Tak, tak – zgodziła się Amelia, która do tej pory nie lubiła zmian. – Masz rację – dodała. – A poza tym to, co najlepsze, zostało – powiedziała biedronka i rozchyliła skrzydła. – Zobacz, jak wszystko pięknie kwitnie i cieszy się słońcem – mówiła, już lecąc. – Ty też będziesz mieć zaraz nowe futerko, po zimie. Tak jak ja mam nowe kropki…                        (Źródło: „Świerszczyk” 6/2009 s. 17–20)

 Otwórz zeszyt i zapisz:  
 Lekcja        25.03.2020

3. Teraz odpowiedz na pytanie.

Co myszka poczuła za pomocą zmysłów?
dotyk :
węch:
wzrok:

4. Poćwicz określanie rodzaju. 
Przyjrzyj się ilustracji zamieszczonej w podręczniku ( str. 30) i przypomnij sobie rodzaje rzeczownika.
Wpisz wyrazy w odpowiednie miejsca.
Zwróć uwagę w jakiej liczbie występuje rzeczownik w liczbie pojedynczej czy liczbie mnogiej. Jeśli w mnogiej to podaj ten rzeczownik w liczbie pojedynczej i w takiej formie zapisz w odpowiednim miejscu w tabeli:

tulipany, wrzosy, dynie, pnącza, futerko, ogródek, księżyc, ziemia, jezioro, sasanki, Amelka, okno

rodzaj męski (ten):
rodzaj żeński (ta):
rodzaj nijaki (to) :

5. Uporządkuj  wyrazy alfabetycznie: pomidor, ogórek, malina, arbuz, banan, kapusta



 Edukacja matematyczna 

6.  Utrwalaj tabliczkę mnożenia.


Powodzenia :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz